Kaygı, sınava girecek herkesin yaşadığı psikolojik bir durumdur. Önce kaygı oluşturan durumun algılanması, fark edilmesi, anlaşılması ve bilinçlenmesi söz konusudur. Bu süreç kaygıyı bilinçlendirir. Başka bir deyişle, kaygı oluşturan durum karşısında takınılacak tutum ve yapılacak davranışta bilinçli hareket imkânı doğar. Bu süreçte kaygı oluşturan nesneyle bilinçli olarak başa çıkmak için duygu, bellek, düşünce, akıl yürütme gibi yetilerin işlevinden yararlanılır. Kişiliğin kendisini ve çevreyi gerçekçi olarak değerlendirdiği ölçüde gerekli davranışlar yapılır.
İkinci süreçte kaygıya karşı bilinçdışı savunma yapılır. Bu savunmada, kaygının biçimine, şiddetine, süresine, kişiliği oluşturan katmanların gelişmesine ve özelliklerine göre çeşitli düzenlemeler oluşur. Bunların bir bölümü olumlu, başarılı savunma düzenleri olup, kişiliğin gelişmesinde ve ruh sağlığının sürdürülmesinde önemli rol oynar. Diğerleri, kaygıya karşı kişilik gelişmesini olumsuz olarak etkileyen ya da ruh sağlığını bozucu nitelikte savunma düzenleridir.
Eğitimci ve uzman psikolojik danışman olan yazar, elinizdeki kitapta sınav kaygısının nasıl aşılabileceğini ve bunun için yapılması gerekenleri ayrıntılarıyla anlatıyor.