“Dog?u ozanlarının dilinden du¨s¸meyen bu ‘32 kısım tekmili birden’
kahramanlık destanının iki kahramanı arasındaki ilis¸ki; sadece
iki yig?it cenga^ver arasındaki silah arkadas¸lıg?ı mıydı, sırdas¸lık ve
yıkılmaz bir dostluk muydu; yoksa Ko¨rog?lu’nun delidolu yas¸amı gibi
delicesine bir tutku, bir erkek as¸kı mı?”
Recep Maras¸lı, Bir Ko¨rog?lu Bir Ayvaz’da, destanın muhtelif
anlatımlarında, hem Ko¨rog?lu hakkında, hem Ko¨rog?lu Ayvaz ilis¸kisi
hakkında c¸izilen resimlerin c¸ok katlı bir okumasını yapıyor.
16. yu¨zyılda yas¸amıs¸ gerc¸ek bir kis¸ilik olan Ko¨rog?lu nasıl destan
kahramanına do¨nu¨s¸tu¨? Destanların, rivayetlerin anlattıg?ı Ko¨rog?lu
“kim”di? Bir Cela^li^ mi; zenginden alıp yoksula veren bir “sosyal
es¸kıya” mı? Yoksa yu¨ksek otoriteyle alıp vereceg?i olmayan “normal”
bir “haydut” mu? Ve Ayvaz “kim”di? Og?ul mu, sevgili mi? Bu as¸k nasıl
tasvir edildi, nasıl gu¨zellemeler yapıldı ve bu anlatılar zamanla nasıl
“heteronormatif” onarımlardan gec¸ti?
Bir Ko¨rog?lu Bir Ayvaz’da, halk edebiyatındaki zengin Ko¨rog?lu
literatu¨ru¨nu¨n ve Ko¨rog?lu imgesinin popu¨ler siyasi tahayyu¨ldeki
kullanımlarının zengin bir do¨ku¨mu¨nu¨ de buluyoruz.
“sıra dıs¸ı bir as¸k o¨yku¨su¨”nu¨n izini su¨ru¨yor.