Catherine Baker, anne ve anarsist!... Çok sevdigi kizi Marie'yi okula yollanmamis. Marie 14 yasina gelince, okula yollamama gerekçelerini ona anlatmak için Zorunlu Egitime Hayir!'i kaleme almis...Kitabinda esas olarak, okulun, devletin kendine köle yetistirmek için organize ettigi bir kurum oldugunu, yetiskinlerin, bu köle egitiminden basariyla geçtikleri için bunun farkina varamadiklarini anlatiyor. Ona göre, "okul, çocuklara gardiyanlik yapan bir kurumdur, ana-babalari çalisirken onlari gözetim altinda tutar; toplumsal-iktisadi makinenin islemesi için gerekli olan bilgileri onlara ögretir, itaati asilar, eler ve rolleri dagitir." Okulda, sezgi ve düsgücünün gelistirilmesi, askin ve düsüncenin yaratici bir nitelik kazanmasi için çok gerekli olan "aylaklik" yerine, üretimi arttiran ve itaati saglayan bir egitimin uygulandigini söyleyerek bir "karsi-kültür" olusturma çabasinda olanlari "zorunlu egitime hayir!" demeye çagiriyor. Baker'e göre, "okul, çocugun çocuk olabilecegi, gençligi ve neseyi tam anlamiyla yasayabilecegi bir ortam sunabilmeli ve asla onun önüne, ulasilmasi gereken hedefler koymamalidir.""Sevgili 'aydinlar'lar, her seyi bir kenara birakin, gidin bu kitabi edinin ve çocugunuzu okula yollamayin. Eger hal-i hazirda okuyorsa okuldan alin! Bu bir 'emir'dir. Bu zorla olan her seye karsi olan birisinin verdigi bir emir, yani 'zorlama' dir. Çünkü 'zorla' olmasi hak yolu olan tek zorlama, 'zor'a karsi çikmaktir. Çünkü tek sans bu. Çünkü sizin için geç kalindi. Sizin bütün yapacaginiz ve bugüne kadar hep yaptiginiz 'yooook söyle olmali'. 'bu niye böyle' ya da 'bu böyle' türünden, dogru bile olsa hiçbir ise yaramayan 'saptamalar' -geçin bunlari bir kalem! Bari birakin da çocuklariniz size benzemesin. Onlar da sizin gibi düzen içinde bir düzen karsiti olmasin." - Metin Solmaz, Birikim -