İslâm siyaset teolojisinde kültürün ve kültürel iktidarın hakkıyla
yorumlanması bize bugünkü pek çok güncel tartışmanın izlerini geriye
doğru takip edebilme imkânı sunar.
Ali Fuat Bilkan, Kültürün İktidarı’nda ehvenişer bir karamsarlıkla İslâm
siyaset teolojisinde iktidarın meşruluk kaynağına dair tartışmaların “nass”
üzerinden kadirimutlak kanun koyucuyla belirleyici bir nitelik kazandığı
sürecin tahliline girişiyor.
Bir yönüyle kültürel iktidarın iktidar mücadelesinde nasıl
tarih-dışılaştırıldığını ortaya koyuyor.
Kitap bugün “kültürel iktidar” diye adlandırılan mücadelenin İslâmî toplum
tasarımında nereye ve nasıl konumlandırıldığını çeşitli kaynaklardan ve
disiplinlerden faydalanarak gösterirken, İslâm coğrafyasındaki düşünsel
durgunluğun sebeplerine dair bir tartışma da yürütüyor.
“Birçoğu kendi döneminin siyasî ve kültürel şartları içerisinde kaleme
alınmış İslâm siyaset düşüncesiyle ilgili metinlerin ait oldukları dönemin
şartlarına göre değil de, bütün zamanlar için geçerli birer nass gibi kabul
edilerek pek çok olguda müracaat kaynağı olarak görülmesi,
İslâm coğrafyasındaki düşünce durgunluğunun önemli sebeplerinden
biridir.”
ALİ FUAT BİLKAN